En sjov og begivenhedsfuld dag

WAGGGS piger på COP15

WAGGGS piger på COP15

I dag har været en ret så sjov og begivenhedsfuld dag. Vi havde en event, hvor vi lavede en klimaquiz á la hvem vil være millionær for at sætte fokus på, hvordan klimaproblemerne har effekt på piger, hvad man kan gøre for nedsætte sit eget CO2 udslip, og hvad WAGGGS gør og står for. 

En journalist fra DR var forbi for at lave et indslag til radioen. Jeg var frisk på at hjælpe hende med at give et interview, så jeg håber, det bliver godt.

Rasmus og jeg gik på rundt til de andre stande for at høre, hvad de har at sige, da vi pludselig fik øje på Bjørn Lomborg, som vi prøvede at følge efter. Desværre blev han væk i mylderet af de 15.000 mennesker, som var i Bella Centeret. Vi ville ellers godt have spurgt ham om, hvad hans holdning til ungdommens indflydelse i COP15 er.

Jeg fik hørt en masse om biobrændsel, og hvordan brug af ethanol i stormkøkkener rent faktisk kan hjælpe mange kvinder i fx afrikanske lande, og så kan kvinderne undgå at blive overfaldet, når de skal hente brænde til madlavning. En flink kinesisk dame fra Greenpeace fortalte også om, hvordan gravide kvinder i Kina bliver hårdt ramt at miljøforandringerne.

Min patrulje og jeg skulle tilbage til Spejdercenter Holmen for at lave aftensmad, så jeg kunne ikke deltage i aftenens sene møder. Egentlig var det også meget rart at lave noget andet end at fise rundt hele tiden.

Det er ikke kun i Bella Centret, vi kommer til at slå vores folder. I morgen skal jeg sammen med nogle af de andre piger ud på en dansk skole for at lave spejder aktiviteter der. Det gør vi både for at fortælle om klimaet og vise, hvordan vi som spejdere lærer ting videre, så det skal helt sikkert blive meget spændende.

/Margrethe Friis

Skriv et svar

